Onze mensen en middelen
Deze paragraaf gaat over de ontwikkelingen binnen het capaciteitsbudget, de inhuur (kosten en percentages) en personele kengetallen. De rapportage laat afwijkingen zien ten opzichte van de Burap 2022.
Werking van het capaciteitsbudget
Het capaciteitsbudget bestaat uit drie componenten: de salariskosten personeel, de inhuur bij ziekte/vacatures en de inhuur flexibele schil. Dit zijn communicerende vaten, d.w.z. dat salariskosten omgezet kunnen worden naar inhuurbudget en vice versa. Uitgangspunt hierbij is dat het totale budget niet overschreden wordt. Het capaciteitsbudget kan wel incidenteel worden opgehoogd, mits de toename van het capaciteitsbudget wordt gedekt door de inzet van materiële budgetten dan wel additionele baten (rijksbijdragen, projectgelden, subsidies en overige baten).
Het beleid is dat een budgethouder (“op basis van geplande bedrijfsvoering en geplande prioriteiten”) zijn capaciteitsbudget over de drie componenten (salariskosten, inhuur ziekte/ vacature en inhuur flexibele schil) kan verdelen. Het uitgangspunt hierbij is dat vast werk wordt uitgevoerd door medewerkers vast in dienst. Om diverse redenen kan echter gekozen worden voor externe inhuur. Bijvoorbeeld wanneer het werk tijdelijk is of wanneer er sprake is van tijdelijke gelden.
Tabel capaciteitsbudget
Bedragen x € 1.000 | ||||
Capaciteitsbudget* | Jaarrekening 2021 | Burap 2022 | Najaarsrapportage 2022 | Verschil |
Salaris personeel | 98.393 | 104.000 | 103.450 | -550 |
Aanvullende capaciteit | 0 | 1.500 | 1.350 | -150 |
Externe inhuur bij ziekte en vacatures | 6.929 | 6.000 | 7.900 | 1.900 |
Externe inhuur uit hoofde van flexibele schil | 14.826 | 14.000 | 16.800 | 2.800 |
Totaal bruto capaciteitsbudget | 120.148 | 125.500 | 129.500 | 4.000 |
Stijging capaciteitsbudget ten opzichte van de prognose bij Burap (ca. € 4 mln.)
Binnen de sector Veiligheid, Vergunningen en Handhaving is extra capaciteit nodig als gevolg van langdurig ziekteverzuim, inzet ten behoeve van de implementatie Omgevingswet en WKB, en extra inzet in verband met verhoogde werkdruk. Ook zien we extra kosten voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Daarnaast is er extra capaciteit nodig om uitvoering te kunnen geven aan de tegemoetkoming in energielasten van huishoudens met een laag inkomen. Als laatste zien we extra benodigde capaciteit voor de sector Kennis en Expertise in verband met ziekteverzuim en moeilijk vervulbare vacatures. Vanuit de capaciteitsuitbreiding ambtelijke organisatie zoals genoemd in de Staat van de Financiën 2022-2026is geld geoormerkt om te investeren in Organisatie Ontwikkeling.
Naast stijging van de kosten is er een onderschrijding op capaciteit binnen het maatschappelijk domein. Dit wordt voornamelijk verklaard door krapte op de arbeidsmarkt, achteraf ontvangen tijdelijke gelden en minder uitkeringsaanvragen dan verwacht. Daarnaast is er een voordeel ontstaan binnen bedrijfsvoering, te verklaren door later ingevulde vacatures.
Tabel additionele dekking
Bedragen x € 1.000 | ||
Additionele dekking | Najaarsrapportage 2022 | |
---|---|---|
Rijksbijdragen en subsidies | 3.600 | |
Projectgelden | 400 | |
Materiële budgetten en overige baten | 150 | |
Bestemmingsreserves | -250 | |
Totaal additionele dekking | 3.900 | |
Totaal netto capaciteitsbudget* | 125.600 |
*) Netto capaciteitsbudget = totaal bruto capaciteitsbudget - additionele dekking.
Toelichting op additionele dekking
De additionele dekking bestaat onder andere uit de volgende onderdelen:
- Opvang van vluchtelingen uit Oekraïne;
- Tegemoetkoming energielasten;
- Toevoeging coronareserve bezwaar en beroep TOZO-regeling;
- Compensatie vanuit het Rijk voor de WKB en de Omgevingswet.
Toelichting op afwijkingen ten opzichte van het netto capaciteitsbudget t.o.v. Burap 2022 (125.600 – 125.500)
Een stijging van het netto capaciteitsbudget houdt in dat er een beroep wordt gedaan op de algemene middelen. In totaal is het netto capaciteitsbudget toegenomen met ca. € 0,1 mln (0,08%). Het capaciteitsbudget is een begrotingspost die altijd veel mutaties kent, omdat ons werk voor een deel onvoorspelbaar is en er gedurende het jaar taken en middelen bijkomen. Door de hele begroting zijn middelen geraamd voor personeel en inhuur. De optelsom van deze vele mutaties komt samen in deze paragraaf en lichten we hier integraal toe. Voor de toelichting op de stijging van € 0,1 mln. wordt verwezen naar het kopje: 'Stijging capaciteitsbudget ten opzichte van de prognose bij Burap'.
Tabel externe inhuur
Bedragen x € 1.000 | |||||
Externe inhuur | Jaarrekening 2021 | Burap 2022 | Najaarsrapportage 2022 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Externe inhuur bij ziekte en vacatures | 6.929 | 6.000 | 7.900 | 1.900 | |
Externe inhuur uit hoofde van flexibele schil | 14.826 | 14.000 | 16.800 | 2.800 | |
Externe inhuur m.b.t. externe expertise | 2.512 | 2.500 | 3.500 | 1.000 | |
Totaal aan externe inhuur | 24.267 | 22.500 | 28.200 | 5.700 |
Externe inhuur
Er is een aantal redenen voor de stijging van externe inhuur. Ten eerste zijn er incidenteel gelden ontvangen. Hierop is ingehuurd en geen personeel aangenomen, omdat het tijdelijke werkzaamheden betreft. Ten tweede lukt het door de krappe arbeidsmarkt niet altijd om meteen nieuwe medewerkers aan te nemen en huren we tijdelijk in. Ten derde heeft de organisatie te maken met een hoger ziekteverzuim dan de jaren ervoor. Bij langdurige uitval is het soms noodzakelijk om in te huren. Tot slot is de inhuur ook toegenomen vanwege hoge werkdruk op sommige plekken in de organisatie. Zie voor de verdere toelichting op de externe inhuur het kopje 'Stijging capaciteitsbudget ten opzichte van de prognose bij Burap'.
Volgend jaar worden de categorieën 'externe inhuur uit hoofde van flexibele schil' en 'externe inhuur m.b.t. externe expertise' samengevoegd tot de categorie 'externe inhuur overig'. Door het samenvoegen is de weergave van het capaciteitsbudget eenvoudiger en de toelichting beter te begrijpen.
Kengetallen capaciteitsbudget | Jaarrekening 2021 | Burap 2022 | Najaarsrapportage 2022 |
---|---|---|---|
Capaciteitsbudget per inwoner* | € 759 | € 795 | € 821 |
Percentage inhuur (€) | 19,8% | 17,6% | 21,2% |
Percentage inhuur (fte) | 16,9% | 17,3% | 17,6% |
*) Aantal inwoners per 1 januari 2021 (prognose): 158.273, per 1 januari 2022 (prognose): 157.785 Bron: Zaanstad in Cijfers.
Kengetallen personeel | Jaarrekening 2021 | Burap 2022 | Najaarsrapportage 2022 |
---|---|---|---|
Werkelijke bezetting in fte’s incl. boventalligen | 1.223 | 1.250 | 1.287 |
Bezetting per 1.000 inwoners* in fte’s | 7,73 | 7,92 | 8,16 |
Aantal personeelsleden incl. boventalligen | 1.323 | 1.354 | 1.395 |
*) Aantal inwoners per 1 januari 2021 (prognose): 158.273, per 1 januari 2022 (prognose): 157.785 Bron: Zaanstad in Cijfers.
Toelichting op kengetallen personeel
De bezetting is met ca. 37 fte toegenomen ten opzichte van de burap.
Er is extra capaciteit als gevolg van uitbreiding van taken. Zo is er extra inzet op Pact Poelenburg, economie, duurzaamheid, stedenbouw, handhaving in het algemeen en ook specifiek op afvalhandhaving.
In het kader van WMO Jeugd is er structurele uitbreiding en ook de Taskforce ‘Werken of Meedoen’ is uitgebreid. Daarnaast is extra ondersteuning noodzakelijk gebleken bij Belastingen.
Verder is er een Gemeentelijk Team Inburgering gevormd en is ook het Zorg- en Veiligheidshuis ondergebracht bij Zaanstad.
Tot slot zijn er medewerkers aangenomen op plekken waar we eerder inhuurden en zijn diverse openstaande vacatures vervuld.
Overige ontwikkelingen op het gebied van personeel
Ten opzichte van de burap zijn er geen nieuwe ontwikkelingen op het gebied van personeel. Voor een toelichting verwijzen we naar de burap.